.... Concept .. コンセプト ....

....

NipponNordic is a three weeks' intensive skill-up creative lab, during which a maximum of sixteen participants, selected across Japan and Denmark, will develop universes, prototype concepts and story worlds for animated content, video games and new media devices (AR, VR), that can resonate across Denmark, Europe, Japan and beyond.

..

ニッポンノルディックは3週間の集中的なデベロップメントのラボです。

日本とデンマークから選出された、最大16名の参加者が、デンマーク、ヨーロッパ、日本そして世界市場に向けて、アニメーション、ビデオゲーム、ニューメディア・デバイス(AR、VR)のコンテンツの世界観、プロトタイプ・コンセプト、物語などを開発します。

....


.... Territories .. テリトリー ....

....

Endorsed by the Japanese Embassy in Denmark as the official event of the 150th Anniversary of the establishment of Japanese & Danish diplomatic relations, The Animation Workshop will run in 2017 a wide event called Kawaii & Epikku. It aims to be the first and largest exposition in Denmark about Anime, Manga and transmedia productions. 

As a part of this wide event, NipponNordic will support the creative initiatives of its participants, following the global philosophy of Kawaii & Epikku to enhance knowledge and cultural exchanges between the Japanese and Danish/European professionals of the creative industry.

Moreover, NipponNordic chooses to develop connections between Denmark and Japan because of the big potential for more cooperation and coproduction between the territories: There are many examples of Danish commitment to innovation, storytelling and design – from the fairy tale storyteller Hans Christian Andersen to a long list of world-renowned companies and brands of Danish origin, such as LEGO, Bang & Olufsen and Royal Copenhagen.

Denmark (and Europe in general), have a strong animation and games tradition, with, amongst others, a specific strength in producing cost effective 3D feature films. Also, the games industry in Denmark is known to drive innovation on a global scale. Danish game brands include Hitman and, lately, LIMBO and Subway Surfers. All of them are testimonies to Denmark’s industrial traditions, know-how and skill. As the Danish game industry is searching for new markets to penetrate, the Japanese market has become of great interest to Nordic developers, especially since Japan is looking towards Denmark for nordic designed products.

Japan has an old and well-established animation culture, especially in 2D, which has had an immense impact on western markets over the last 20+ years. Western productions, however, have a hard time entering the Japanese market. The potential market is, nonetheless, immense. Moreover, Japan’s industry, is struggling with a lag in 3D animation. Japanese game producers have had a huge impact on the western games industry and the way games are designed. This will establish an even closer collaboration and open up for new innovative ways of thinking about product development in the games industry.

..

日本・デンマーク外交関係樹立150周年記念の公式イベントとして在デンマーク日本大使館の公認を受けて、アニメーション・ワークショップ(TAW)は2017年に「カワイイとエピックー(Kawaii & Epikku)」というイベントを開催します。「カワイイとエピックー」は、アニメーション、漫画、トランスメディアという広範な分野をカバーし、デンマークでこれまでに開催されたことがない規模のエクスポジションとなるでしょう。

ニッポンノルディックはこのイベントの一部として、日本とデンマーク/ヨーロッパのクリエイティブ界のプロフェッショナルが互いのナレッジと文化的交流を深めるという「カワイイとエピックー」のフィロソフィの下、参加者がその創造性をさらに高める場を提供します。

さらに、日本とデンマークの間には協働や共同制作で大きな将来性があり、ニッポンノルディックは両国の関係をさらに深められると考えています。なぜなら、デンマークにはイノベーション、ストリーテリング、デザインに優れた先例がたくさんあるからです。ハンス・クリスチャン・アンデルセンの童話、そしてレゴ(玩具)、バング&オルフセン(オーディオ・ビジュアル製品)、ロイヤルコペンハーゲン(陶磁器)といった世界有数の企業やブランドは日本でもよく知られているでしょう。

デンマーク(そしてヨーロッパ)には、アニメーションとゲームの優れた伝統があり、とりわけ3DCG長編映画では費用効率の高い制作を行っています。またデンマークのゲーム業界は世界規模のイノベーションで知られています。Io-Interactive社のステルスアクションゲーム「ヒットマン(Hitman)」はデンマークを代表するゲームであり、Playdead 社の横スクロールアクションゲーム「LIMBO(リンボ)」、SYBO Games社とKiloo社が共同開発したモバイル・エンドレスランゲーム「Subway Surfers(サブウェイ・サーファーズ)」も世界的にヒットしています。これらはデンマークのゲーム界の伝統、ノウハウ、技術力の好例です。デンマークのゲーム業界は新たに参入できる市場を求めています。北欧のデザイン製品に高い関心を抱く日本は、北欧のゲーム開発者にとって魅力的な市場なのです。

日本は長らくアニメーションの文化をリードし、とりわけセルアニメーションは20年以上も欧米文化に大きな影響を与えてきました。欧米の制作会社にとって日本は参入し難い市場ですが、巨大な可能性をなお持ち続けています。日本は3DCGアニメーションの商業作品では遅れを取っているものの、日本のゲーム開発者は欧米のゲーム業界とゲーム開発手法に大きなインパクトを与えてきました。 日本とデンマークは業界間でより緊密な協力関係を築き、革新的なゲーム開発の方向性を見出していけるのではないでしょうか。

....


.... Objectives .. 目的 ....

....

On the final day of the lab, during Viborg Animation Festival (VAF), the participants will get the opportunity to pitch their projects to a jury composed of 5 key players from the Japanese and the European animation, new media and game industries, who will have the duties to reward some of them. The best projects will get the chance to go on their development through additional residencies and access major events throughout Japan and Europe to be presented again in front of buyers of the industry, thus giving them an extra chance to reach the market.

NipponNordic aims to spark and ensure the continuous development of original, high quality animation / cross-media or game content, which can resonate both artistically and commercially in the markets of Denmark, Japan and hopefully beyond.

To address the complementarity of those markets, and highlight partnerships and co-productions as viable alternatives to the subcontracting practices, which are a challenge for the creative industry in the era of globalization.

NipponNordic will run for 2 years in order to insure the continuity of lasting relationships between the 2 territories. However, the participants of NipponNordic 2017 won’t come back automatically in 2018, but even though could apply a second time as a candidate with a project.

..

ニッポンノルディックはヴィボー・アニメーションフェスティバル(VAF)開催中に最終日を迎えます。日本とヨーロッパのアニメーション、ニューメディア、ゲームの各業界から実績ある審査員を招くピッチセッションで、参加者は各自のプロジェクトをプレゼンします。5名の審査員が優れたプロジェクトを選び、最優秀プロジェクトには日本とヨーロッパの主要な業界イベントでバイヤー向けプレゼンをする機会が与えられます。ターゲット市場に近づく、もうひとつのチャンスとなるでしょう。

ニッポンノルディックの目的は、デンマーク、日本、さらに世界市場でアート的にも商業的にも認められる、独創的でクオリティの高いアニメーション、クロスメディアコンテンツあるいはゲームのデベロップメントを促し、その流れを継続させることです。

グローバリゼーション時代のクリエイティブ産業で下請け体質から脱却するには、両テリトリーが相補いながら、パートナーシップや共同制作を増やしていくことが求められています。

ニッポンノルディックは、日本とデンマークの関係を確かなものとするために、2017年と18年の2年連続で実施します。同じ参加者が連続して参加するのではなく、2年目も参加を希望する場合は再応募していただきます。

....